BeSTconcept

Post academiale cursus BeST voor vaktherapeuten

De swissbal als metafoor en betekenisverlener

Aandacht en Beheersing bij het ont-moeten en bewegend ont-wikkelen

Ik doe mee

Gegevens 2 daagse cursus betekenisverlening


Doel en inhoud:

Het doel van deze cursus is psychomotorische therapeuten te trainen in het integreren van aandacht (mindfulness-based) en betekenisverlening tijdens bewegingssessies welke ondersteund worden door het gebruik van een oefenbal. Hierdoor kunnen cliënten een dieper (lichaams)bewustzijn ontwikkelen, wat kan bijdragen aan hun fysieke en psychische welzijn en (emotionele) ontwikkeling.


Via het lichaamsbewustzijn zal een cliënt kunnen waarnemen wat zijn of haar mogelijkheden zijn door te oefenen zonder opdracht aan het lichaam maar door het informeren van de (beperkte?) regelruimte in het lichaam. Ruimte en beheersing zijn kernbegrippen.


Oefeningen zijn gericht op het resetten van het (autonome) zenuwstelsel (n.vagus) en de spierbalans met fascia (o.a. van m.psoas en diafragma) als stoffelijk en communicatieve verbinding van de bodymind. 


Leerdoelen:

De cursus maakt een vertaalslag tussen bekende theoretische literatuur en de praktische oefen- of behandelsituatie met de cliënt. Meer leerdoelen; zie onder aan pagina.


Doelgroep:
Paramedici; vaktherapeuten; (kinder) psychomotorische therapeuten.


Deelnemersaantal:

8-12 personen


Ingangsnivo:
HBO paramedisch geschoold of volgend van een opleiding hiertoe


Docent:
Chris Groothoff, fysiotherapeut en ontwikkelaar BeSTconcept


Data:

21 mei en 4 juni 2025


Aantal contacturen en zelfstudie-uren:
12 uur fysiek aanwezig.

Er zijn geen zelfstudie-uren waarvoor scholingspunten verkregen kunnen worden. Zelfstudie rondom de cursus middels de aangeboden literatuur is wenselijk.


Dagindeling:

8.45 inloop en koffie / thee
9.00 – 10.30 ochtend deel 1
10.30 – 10.45 koffiepauze
10.45 – 12.15 ochtend deel 2
12.15 – 13.15 lunch
13.15 – 14.45 middag deel 1
14.45 – 15.00 theepauze
15.00 – 16.30 middag deel 2


Duur van de cursus:

2 dagen van 6 uur


Locatie:

Tjalleberd; nabij Heerenveen

Andere locatie?

Ook incompany mogelijk. Vraag hier naar mogelijkheden.


Werkvormen:

-Theoretische Presentaties: Het delen van theorieën en inzichten rondom aandacht en betekenisverlening in beweging.
  De theorie staat in dienst van de praktijkgerichte oefeningen en zal grotendeels als bekend worden beschouwd bij de      beroepsgroep.

-Praktijkgerichte Oefeningen: Therapeuten oefenen de integratie van deze technieken onder begeleiding. Hierbij wordt
  onderscheid gemaakt tussen het zelf ervaren van oefenstof en het laten ervaren van oefeningen bij anderen.

-Reflectie en Groepsdiscussie: Stimuleren van zelfreflectie en delen van ervaringen met elkaar om te leren van
  verschillende benaderingen.


Wetenschappelijke Onderbouwing:

  1. Mindfulness en Lichaamsbewustzijn: Mehling et al. (2011) beschrijven de rol van lichaamsbewustzijn in fysieke en mentale gezondheid, een essentieel concept bij het ontwikkelen van betekenisvolle bewegingsinterventies.
  2. Embodied Cognition en Betekenisgeving: Fuchs & Koch (2014) geven een diepgaand inzicht in hoe beweging en emotie nauw verbonden zijn en samen bijdragen aan een dieper zelfbewustzijn.
  3. Mindful Bewegingen: Wayne & Kaptchuk (2014) laten zien dat het gebruik van bewegingen zoals Tai Chi helpt om de aandacht te trainen en stress te verminderen, wat een kernprincipe is in deze cursus.
  4. Abstracts: in de abstracts wordt uitgebreidere literatuur vermeld waarop de cursus is gebaseerd.


Scholingspunten:
21 scholingspunten toegekend door Register Vaktherapie.


Investering:
€385 inclusief oefenbal en lunches

Vrijgesteld van BTW


Toetsing:
Er vindt geen toetsing plaats. Aan het eind van de scholing ontvangen de deelnemers een bewijs van deelname. Scholingspunten worden door ons doorgegeven aan de desbetreffende beroepsgroep tenzij anders vermeld.


Leerdoelen:


  • Therapeuten kunnen uitleggen wat het belang van lichaamsbewustzijn inhoudt en hoe het invloed heeft op stress en emotionele regulatie.
  • Therapeuten kunnen uitleggen dat aandacht en lichaamsbewustzijn een voorwaarde zijn voor heling en regulatie.
  • Therapeuten kunnen uitleggen dat het lichaam gebruikt kan worden om de cliënt te laten ont-moeten met zijn of haar eigen (wel)zijn.
  • Therapeuten gaan uit van het model dat het lichaam emoties en ervaringen uit het verleden opslaat wat tot lichamelijke klachten kan leiden.
  • Therapeuten zien het lichaam als invalshoek om mentale klachten te sturen.
  • Therapeuten ervaren zelf de regelruimte in hun lijf.
  • Therapeuten leren oordeelvrij oefenen
  • Therapeuten leren gedachten en oordelen te herkennen
  • Therapeuten leren oordeelloos luisteren (naar cliënt en lijf); begrijpen wat er bedoeld wordt....
  • Therapeuten leren werken met de slogan: “geef het lichaam geen opdracht maar aandacht”.
  • Therapeuten leren meer oefenstof met de oefenbal met aandacht uit te voeren.
  • Therapeuten herkennen steeds meer de betekenisgeving en betekenisverlening.
  • Therapeuten kunnen aangeven hoe beweging bijdraagt aan emotionele regulatie.
  • Therapeuten herkennen de mentale status aan spierspanning, steun en verslapping, aan de houding en de lichaamstaal.
  • Therapeuten leren tekenen van spanning herkennen in relatie tot onze taal-uitdrukkingen.
  • Therapeuten leren cliënten mondeling ondersteunen en sturen
  • Therapeuten leren cliënten fysiek ondersteunen en sturen
  • Therapeuten leren cliënten ondersteunen met hun aanwezigheid
  • Therapeuten leren cliënten helpen betekenis te geven aan het meegemaakte
  • Reflecteren op de lessen van de cursus en hoe deze in de praktijk kunnen worden geïntegreerd.

Cursusmateriaal


De literatuur welke beschikbaar is voor deze cursus vindt u hier. Het wachtwoord staat ter beschikking voor cursusdeelnemers.

Share by: